Při výběru cestovatelského kola je dobré chvilku uvažovat o tom, jaký druh cestování hodláte uskutučňovat. Je velký rozdíl ve způsobu použití, který přímo souvisí s preferencí typu cestování či dovolené. Pojďme si kvůli přehlednosti udělat seznam způsobů trávení volného času na kole:
- Kolo jako doplněk při cestách letadlem, vlakem, osobním autem nebo karavanem
- Kolo jako prostředek aktivní dovolené s hvězdicovým systémem denních výletů na lehko s ubytováním v jednom místě
- Kolo určené pro aktivní dovolené s postupným přesunem mezi ubytováními (penziony, chatky, hotely)
- Kolo pro několikadenní kratší výlety s přespáváním v kempu nebo na divoko s pohybem i mimo cyklostezky
- Kolo pro dlouhé cesty (týden a více) s převozem kompletního vybavení pro přespání v kempu nebo na divoko
Jaký typ kol bychom pro jednotlivé způsoby použití doporučili? Zatímco jsou některé typy dovolené časté a oblíbené, jiné jsou možná neznáme nebo opomíjené. Pojďme na to:
1. Skládací kolo jako doplněk při cestách letadlem, vlakem, osobním autem, karavanem
Pokud cestujete hromadnými dopravními prostředky, nabízí se používat skládací kola, která lze složit na velikost běžného většího zavazadla - například skládací kola Tern s 20" koly. Při cestách s autem bez nosičů jsou pak vhodná skládací kola s normální velikostí kol (26" nebo 28"). V této kategorii máme pozoruhodné modely skládacích horských a trekingových kol Montague. Stejné je to při cestování s karavanem. I do prostoru karavanu, není-li vybaven nosičem, není od věci ušetřit místo a usnadnit si manipulaci použím skládacího kola.
2. Trekingové kolo jako prostředek aktivní dovolené s hvězdicovým systémem denních výletů na lehko s ubytováním v jednom místě.
Zatímco skládací kolo je spíše doplňkovou výbavou, která umožňuje snadnější pohyb a je alternativou k pěším výletům, u tohoto typu dovolené je kolo již v hlavní roli. Denní výlety z jednoho penzionu jsou nejoběžnější způsob trávení české kolové dovolené ale na kolo jako takové nekladou příliš velký nárok. Obvykle se provozují trekingová nebo horská kola s řidítkovými či rámovými brašnami, případně batůžky. Kolo nemusí mít kromě světel pro případ "zaskočení tmou" a košíku s lahví na nápoj žádnou extra výbavu. Nicméně je vhodné uvažovat o dostupnosti servisu, ceně a míře složitosti používaného kola. Často může nesnadno odstranitelná porucha kola pokazit zábavu. Markantní jsou problémy u levnějších elektrokol, ale i u zbytečně "profi" biků (bezdušové pláště, vysoké řady osazení s obtížně dostupnými díly, celopéra). Zde samozřejmě platí zlatý střed, který udělá dobrou službu a není důvodem k nervozitě kvůli případné krádeži nebo nedostupnosti servisu. A ano, zámek je pořeba vždy.
3. Turistické kolo určené pro aktivní dovolené s postupným přesunem mezi ubytováními (penziony, chatky, hotely)
U tohoto typu cestování už celkem dost záleží na výbavě a typu kola, protože už je často nutné převážet nějaké osobní věci a vybavení na několik dní, kolo je často jediným dopravním prostředkem a mělo by být opravdu spolehlivé. Stále se však cestuje v zásadě na lehko. Pro tento typ je vhodné mít zadní nosič a např. nepromokavé brašny Ortlieb, dobré světlo, dobře zvolené sedlo (Brooks) a řidítka (alespoň rohy), pneumatiky s protiprůrazovou ochranou (Schwalbe Marathon). Lze již hovořit o trekingovém kole či turistickém kole s částečnou výbavou. Často se stává, že jinak perfektní lehká karbonová kola nemají vhodné zapuštěné matice pro instalaci doplňků a jsou příliš tvrdá. Při převozu brašen již nezáleží na každém gramu a hodně cykloturistů preferuje z toho důvodu ocelové nebo hliníkové rámy. Úspěšně lze používat i Grevel Bikes a MTBs s bikepacking výbavou, ale není to obvyklé.
4. Grevel Bike pro několikadenní kratší výlety s přespáváním v kempu nebo na divoko s pohybem i mimo cyklostezky
Grevel Bikes a MTBs s Bikepacking výbavou jsou obvyklé lehká sportovní kola doplněná a speciální brašny, která se instalují bez přídavných nosičů pokud možno vždy v ose kola tak, aby kolo stále zůstalo snadno ovladatelné. Tento způsob zabalení neumožňuje mít s sebou plnou kempovací výbavu, protože ta vyžaduje objemnější zavazadla. Proto se také volí minimalistické vybavení - pokud možno s nízkou hmotností a malým objemem. Kolo je ale stále velmi lehké a dobře ovladatelné, proto lze jezdit i po turistických značkách či terénem. Ideální pro celovíkendový intenzivnější outdoor treking na kole. Grevel Bikes a MTBs s Bikepacking vybavením jsou současným hot trendem ale jistě lze podobné výlety zvládnout bez problémů i na trekingových nebo turistických kolech s klasickými brašnami pro cykloturistiku.
5. Expediční kolo pro dlouhé cesty (týden a více) s převozem kompletního vybavení pro přespání v kempu nebo na divoko
Královská disciplína - cykloturistika par exellence. Cestovatelské kolo či chcete-li expediční kolo je v současnosti stroj v hledáčku mnohých cyklistů. Dlouhé poutě v sedle kola jsou častým snem ale i častým již uskutečněným projektem dobrodruhů nebo "normálních" lidí, kteří si potřebují pořádně vyčistit hlavu a nabrat sílu či chronických nomádů, kteří už jinak než na cestě žít nedovedou.
U cestovatelského kola se klade důraz na robustnost, jednoduchost, malou údržbu, kompletní výbavu a především spolehlivost. Expediční kolo je prakticky vždy vyrobené z tenčené CrMo oceli včetně pevné přední vidlice, ráfky jsou zapletené nerezovými dráty, vzadu mohou být i nestandardní průměry 2,4 mm. Špičkové obutí - Schwalbe Marathon PLUS Tour s protiprůrazovou ochranou a univerzálním dezénem je standard. Nosiče zadní, přední (Low-rider) např. Tubus, řidítka typu bullhorn s možností úchopu v několika úhlech. Kožené sedlo odvádějící vlhkost a které se dobře přizpůsobuje tělu (Brooks), více košíků na vodu, nábojové dynamo k zajištění stálého osvětlení, plnohodnotné blatníky se zástěrkami a kompletní set brašen - řidítkové, přední, zadní, horní spacákové (Ortlieb). Často se u těchto kol používají i naprosto jiné převodníky než oblíbený Deore 3x10. Například převodovky Rolhoff nebo Pinion.