Pohyb terénem má své těžkosti. Platí, že čím větší má kolo kola, tím lépe si poradí s dírami a nerovnostmi.
Móda 29" kol staví na marketingu (ano je třeba zase najít něco nového :-) ) ale taky právě na průchodnosti terénem. Zdá se tedy, že skládačky na malých kolech jdou z kola ven, není to tak jasné – záleží samozřejmě ještě na tom, čemu říkáme terén a jak v něm chceme jet.
Jedu-li dopravně, v klidu a pohodě a terén je polní cesta, pak mohu jet skoro na čemkoliv a tedy i na malých kolech. Lepší budou kola, která mohu alespoň trochu přezout do plášťů se vzorkem – tedy 20" Dahony a Terny. Např. Dahon Vitesse D7/ Tern Link D8, Dahon Eco C6/ Tern Link C7, Dahon Speed D8.
Výtečným kompromisem jsou celoodpružené skládačky na malých kolech Dahon JetStream a Riese&Muller Birdy. Odpružení částečně kompenzuje malá kola, ideální to rozhodně není, ale jízda je citelně lepší než u pevných malých skládaček.
Špatně jsou bohužel Bromptony, kde existují sice cca 4 varianty plášťů, ale všechny jsou silniční – rychlé a dobré, ale na asfalt. Navíc tolerance v blatníkách (mezera mezi dráty respektive plastem blatníků a gumou pláště) je minimální a velmi lehce se ucpe případným blátem (věřte mi, zažil jsem to :-) )
Jakmile začnu pospíchat, sportovat nebo terén vyžaduje jízdu ve stoje a práci s těžištěm, pak mi nezbývá než použít skládačku na velkých kolech. Malá kola prostě mají tendenci zakopávat o díry a na skládacím kole s malými (20ti palcovými koly) se sportovně prostě dobře nesvezu, budu muset pořád dávat pozor a jet daleko pomaleji než bych mohl na velkém kole.
V naší nabídce skládací kolo na velkých 26ti palcových kolech znamená Dahon Matrix a Dahon Espresso a Tern Joe. Espresso se lépe skládá (dahon klapák pro skládání bez nářadí), ale jde o kolo zase spíše na asfalt i když jeho průchodnost terénem je vysoká. Jeho rám ovšem má díky klapáku nižší tuhost, posed je spíše městský a kolo je to, co se terénu týká, kompromisní.
Opravdové skládací horské kolo je Dahon Matrix. S přední odpruženou uzamykatelnou vidlicí, s kotoučovými brzdami, pevným rámem shodným s klasickým pevným horákem, kolo pro pohyb v blátě dělané. Od normálního horského kola se liší jen dvěma drobnými detaily. Rám je uzpůsoben ke skládání vložením dvou imbusem utahovaných kloubů do horní a dolní rámové trubky a představec je opatřen dvěma drobnými zářezy a jeho sejmutí (po povolení dalšího imbusu) nijak neovlivní seřízení ahead hlavového složení. Po povolení tří imbusů (respektive po pouhém pootočení o 180 stupňů u rámových šroubů) se Dahon Matrix vejde i do malého auta (např. krátká fabie). Nemusí tedy na střechu, nerozebírám brzdy a je mnohem menší.
S velikostně stejným Dahonem Espresso jsme absolvovali dokonce cestu Praha – Jindřichův Hradec – Nová Bystřice – Jindřichův Hradec – Praha (asi 30 procent bylo mimo zpevněné cesty) s návratem autobusem. Kolo jsem v Jindřichově Hradci složil do tašky a řidič vůbec nevěděl, že vezu kolo, jen kouknul na tašku, řekl, že musí dolů do kufru a chtěl o 20Kč víc.
V obchodě mám stát Dahon Matrix složený napůl a jsem tedy zvyklý na pohled na poměrně veliký balíček (ve srovnání se skládačkami na 20ti palcových kolech. Navíc jezdím osobně spíše dopravně a tedy po silnicích a původem jsem silničkář. A tak mi trochu unikal smysl Dahonu Matrix jako kola pro dobrodružství kdekoliv. Rozeberete-li kolo více (přestože máte skládačku a tak vlastně nemusíte :-) ) dostanete balíček sice stále ještě vetší než malá skládačka, ale už zabalitelný do tašky přijatelně veliké pro aerolinky. A ve výsledku Matrix je průvodce neperzekvovaný příplatky a přitom schopný čehokoliv. Jeho majitelé to narozdíl ode mne vědí moc dobře. Svědčí o tom například zkušenosti uživatele Karas z cyklodiskuze.cz odkud pochází i fotky Matrixu skládaného do vietnamské tašky a na břehu zálivu. Jeho Matrix hodně nalétal a provázel ho např. i na cestě po Novém Zélandu.
Fotky Matrixu najdete tady: Skládací kolo Dahon Matrix
Video vizitku s jeho skládáním najdete tady: Video skládaní skládacího kola Dahon Matrix
Skládací kolo Dahon Matrix máme skladem a můžete si jej vyzkoušet na prodejně.