Morxes Cavia v elektroverzi - testování Jiřím Úgorným

kolobezka-morxes-cavia-06


Od Ládi Bláhy z pražské Veloramy jsem dostal k vyzkoušení koloběžku Morxes Cavia doplněnou elektrickým pohonem. Vzal jsem jí na dva výlety do České Lípy a na Šumavu a vyzkoušel její výdrž na rovině podél Vltavy v Praze. 

Doma mám již koloběžku Kostka Twenty doplněnou motorem 500 W umístěným v předním kole. Chtě nechtě jsem tak zapůjčenou Cavii v duchu porovnával s tímto strojem. 

Cavia je osazena motorem 250 W od firmy Swytch umístěným v předním kole a baterií 5 Ah (180 W), kterou výrobce označuje jako “25 mile”. Výrobce nabízí i silnější baterii označenou “50 mile” s kapacitou 10 Ah (360 Wh). Číslo 25 a 50 udává přibližný dojezd v mílích, pokud budete držet “plyn” na polovinu, tj. pojedete zhruba na poloviční výkon motoru. Má to ale své “ale” (viz dále v textu). Vše je samozřejmě přibližné, ale celkem to platí.

Nejčastější otázka na e-kolo či e-koloběžku zní: “Kolik to ujede na jedno nabití?” Obecně se udává, že dojezd motoru zjistíte, pokud vynásobíte napětí baterie ve voltech její kapacitou v ampérhodinách a vydělíte výkonem motoru ve wattech. Dostanete čas v hodinách, jak dlouho Vám baterie vydrží. A pak už záleží jenom na tom, kolik vážíte, zda jedete do kopce či po rovině, jak Vám fouká, jak velký máte odpor a další faktory. 

Pro testovanou koloběžku tak vychází výdrž baterie při jízdě na plný plyn 36 x 5 / 250, což je 43 minut. Při ideálních podmínkách při rychlosti 25 km/hod to je 18 km. Při jízdě na poloviční výkon bude takto určený dojezd 36 km. To odpovídá výrobcem udávanému údaji 25 mil. Ale zde je to “ale”. Při jízdě na poloviční výkon určitě nedosáhnete stejné rychlosti, jako při plném výkonu motoru. Ten zbytek musíte dohnat svýma nohama. Jinak Vám rychlost klesne a tím i dojezd.

K určení dojezdu se používá i přibližné pravidlo, že 250W motor spotřebuje na cca 10-15 mil 100 W z baterie. Samozřejmě v závislosti na terénu, využití motoru/nohou, váze a dalších faktorech. Pro e-Cavii s baterií 180 W se znovu dostáváme k teoretickému dojezdu cca 35 km s pomocí vlastních nohou.

Výrobce uvádí následující hmotnost elektropříslušenství:

Tolik k technickým datům. A teď mé osobní poznatky.


Když jsem zvážil celou koloběžku, dostal jsem se k číslu 13,8 kg. Ve srovnání se zmíněnou Twentýnou je to podstatný rozdíl. U ní se dostávám na váhu 19,5 kg, a to hlavně díky poměrně těžkému 500W motoru.

Osobně se mi líbí řešení umístění baterie. Ta je uložena spolu s řídící jednotkou v brašně, která se připevňuje na jakýsi “e-click-fix” umístěný na řidítkách. Na první pohled tak ani nepoznáte, že se jedná o elektrokoloběžku. Motor v náboji není nijak výrazný, myslím tím postřehnutelný, a brašnu s baterií považujete za běžnou brašnu.

cavia0

Pro jistotu jsem si vyzkoušel před jízdou vyjmutí kola z vidlice, kdybych píchnul a musel lepit. Doporučuji všem vyzkoušet předem. Chvíli mi trvalo, než jsem pochopil, že kolo nemůžu z vidlice po uvolnění šroubů jen vytáhnout, ale musím nejdříve posunout po ose náboje jakési vymezovací či bezpečnostní podložky a teprve potom kolo vyjmout. 

K povolení matek je potřeba čtrnáctka klíč, který není běžnou součástí nářadí na cestu. Před samotným vytažením kola je ještě třeba odpojit napájecí kabel. Opět to jde celkem snadno, ale při zpětném připojení kabelu musíte mít dobré oči, dobré světlo nebo dobré brýle. Šipečky na obou koncích konektoru, které musí být naproti sobě, jsou pro stárnoucí oči téměř neviditelné.

Ovládání je jednoduché, pokud Vám někdo ukáže, jak celý systém zapnout. Návod jsem neměl k dispozici a kdyby mi Láďa neukázal, jak přinutím proud pracovat, asi bych to nepochopil. Na stránkách výrobce existuje návod v angličtině, ale je trochu zavádějící.

cavia

Na brašničce s baterií jsou na horním víku tři tlačítka označena plus, mínus a kolečko. V návodu je výrobce označuje jako plus, mínus a mode. Pomocí nich se motor aktivuje a řídí jeho výkon. Výrobce uvádí, že stiskem tlačítka mode na cca 2 vteřiny systém zapnete a podobně jej vypnete. Avšak na dodaném modelu bylo ještě klasické vypínací tlačítko, které výrobce vůbec nezmiňuje. Pokud celý systém vypnete krátkým stiskem tohoto tlačítka, tak při opětovném zapnutí systému musíte nejen stlačit toto tlačítko, ale pak ještě na cca 2 vteřiny podržet i zmíněné tlačítko mode.

Tlačítka plus a mínus slouží kromě nastavení různých parametrů i k nastavení úrovně přípomocí motoru. Nastavením parametrů se nebudu zabývat, vše je na stránkách výrobce. A co se týče přípomoci, tak v tomto konkrétním případě není tato funkce aktivní. Takže ať nastavíte tlačítky plus/mínus jakoukoli úroveň v rozsahu 1-9, nemá to na výkon vliv. Veškeré ovládání výkonu se děje jen přidáváním “plynu” pomocí otočné půlené rukojeti. Je to odlišné od zmíněné Twentýny, kde můžete volit velikost přípomoci v rozsahu 1-5. Rychlost pod plynem je u Cavie omezená na 25 km/hod.


Displej s ukazateli je součástí brašny. Zobrazuje rychlost, velikost přípomoci, stav baterie a další základní údaje podle nastavení (ujeté kilometry, čas atd.) Vše je vodotěsné. Vyzkoušel jsem to asi v půlhodinovém dešti a žádné problémy se nevyskytly.

Baterie se dobíjí připojením nabíječky na konektor, který je schován v horní části brašny. Vedle něj je ještě USB konektor určený k připojení dalšího zařízení během jízdy.

cavia1

Pocitově jede testovaná koloběžka dobře. Je znát, že motor klade při volnoběhu určitý odpor, ale není to dramatické. Láďa mi doporučil, abych při jízdě s kopce motor úplně vypnul, že jeho valivý odpor pak bude menší. Zkoušel jsem to, ale pocitově jsem ten dojem neměl. Pokud jsem šlapal po rovině se zapnutým motorem bez plynu nebo vypnutým motorem, měl jsem dojem, že při stejném úsilí jedu stejně rychle. Ale je možné, že to byl jen pocit a že výrobce by na fyzikálních zákonech dokázal, že odpor při vypnutém motoru je opravdu menší.

Velikost odporu si můžete vyzkoušet, pokud zvednete přední kolo do vzduchu a určitou silou s ním otočíte. A pak totéž provedete se srovnatelnou koloběžkou bez motoru. Kolo s motorem se přestane točit dříve. Pokud porovnám Cavii s Twentýnou, je zde rozdíl znatelný. 500W motor prostě BRZDÍ. A to tak, že při jízdě s kopce mě nenechá jet rychleji než cca 33 km/hod. Cavie oproti tomu jede s kopce klidně 50. Záleží, jak je kopec velký a jak to pustíte.

Vyzkoušel jsem si praktický dojezd na rovinaté cyklostezce v Praze u Vltavy mezi trojským mostem a Klecánkami. Kdo to zná, ví, že se jedná téměř o rovinu. Po celou dobu jízdy jsem se snažil držet plyn tak, abych jel rychlostí 20 km/hod. Odpovídalo to cca 80 % výkonu motoru. Abych eliminoval středně silný vítr, jel jsem přibližně stejně dlouho oběma směry. Baterie mi došla po 77 minutách a ujetých 25 km. Odpovídá to průměru něco málo pod 20 km/hod. K tomu dodávám, že má celková váha včetně oblečení v době testu byla 87 kg.

Pak jsem vzal Cavii na tři výlety. Jednou z České Lípy do Děčína, jednou z Nové Pece na Šumavě do Loučovic a třetí byl z Rybníku do Českých Budějovic. Vždy cca +- 50 km, terén různý, převažovala rovina, ale kopce nechyběly. 

cavia2

Jeli jsme ve dvou a systém jsme měli následovný: na rovinách a s kopce jsem jel na Cavii, Halka jela na GTéčku. Do kopce nebo po šotolině jsme si stroje vyměnili. U prvních dvou výletů zůstala baterie víc jak z 50 % plná. U třetího si řekla asi o 90 % kapacity, protože jsme ji posledních 15 km docela ždímali, abychom stihli vlak.

Je nutné zmínit i dobíječku. Její rozměr je přibližně poloviční, než mám u Twentýny nebo elektrokola. Takže v brašně na výletu moc místa nezabere a v kdejaké restauraci si můžete během oběda nebo posezení baterii chvíli dobíjet.

V podstatě není, co bych téhle verzi elektrifikované koloběžky vytknul. Jsem zvyklý od Miba na stojánek, takže tady mi chyběl, ale to nemá s elektrifikací nic společného. Snad jen tempomat by se hodil. Na Twentýně mohu v určité rychlosti zafixovat nastavený výkon a plyn pustit. Zde musím pořád držet rukojeť pootočenou. To může být pro někoho při delší jízdě pod plynem problém, protože si nemůže uvolnit zápěstí. 

Osobně bych se rozhodl pro 10Ah baterii. Jeden kilogram váhy navíc versus teoreticky dvojnásobný dojezd je pádným argumentem.

Přemýšlel jsem, kdo by si tento stroj mohl pořídit. A dospěl jsem k názoru, že neumím dát přesnou odpověď, ale že to bude podobné jako s elektrokolem. Zde jsou převažující cílovou skupinou starší lidé nebo fandové do elektromobility. 

Stejně jako se elektrokola kupují čím dál víc, myslím, že i tento stroj by si kupce našel. Je však třeba vzít v úvahu, kolik lidí jezdí na kole a kolik na koloběžce. Srovnám-li poměr kolařů ku elektrokolařům a budu-li předpokládat stejný poměr u koloběžek, pak asi ještě dlouho zůstane trh s elektrokoloběžkami okrajovou záležitostí. Mám tím na mysli koloběžky doplněné o elektrovýbavu, ne různé malé e-kolobky deroucí se čím dál víc do popředí ve městech.

Mně se tahle koloběžka osvědčila při výletu ve dvou. Pokud jste dvojice s rozdílnou fyzičkou a chcete jezdit delší trasy spolu, je to dobrá volba. Po rovinkách ten zdatnější na e-verzi s vypnutým motorem, méně zdatnější na svižnějším bezmotorovém stroji. V horším terénu či v kopcích si pak stroje vyměníte. I s baterií 5 Ah se tak dají udělat poměrně dlouhé pohodové výlety.

cavia3


Pokud ještě čekáte informace o ceně, odkážu Vás na Láďu Bláhu a Veloramu, který tuto koloběžku zapůjčil. Tímto mu ještě jednou děkuji.