Dostal jsem tuhle koloběžku někdy v průběhu podzimu možnost testovat, jezdil jsem na ní letošní respektive loňský podzim 2015 a moc se mi to líbilo.
Video vizitka Mibo Gt Gran Turismo:
Recenze Mibo GT (audio):
VLOZENI AUDIA NA MP3
Přepis audio recenze o Mibo GT:
V Mibu se rozhodli, že po úspěchu závodní koloběžky Mibo Revoo, velkýho zaoceánskýho parníku na dvou velkých silničních kolech pro závodníky, postaví na stejném konceptu něco rozumnějšího pro běžné používání běžných lidí. A trefili se. Koloběžku zkrátili, dali jí menší dvacítkové zadní kolo, ale nechali jí kolem silničních komponent. Kolem silničního předního kola, 28mi palcového předního kola, s dvacítkou vzadu. Zkrátili rám, upravili jej, opravili tuhost a vyšlo jim Mibo GT.
Dostal jsem tuhle koloběžku někdy v průběhu podzimu možnost testovat, jezdil jsem na ní letošní respektive loňský podzim 2015 a moc se mi to líbilo, protože se myslím trefili do několika moc pěkných vlastností.
Na koloběžce řada lidí jezdí z důvodů dopravních a z důvodů fitness, sportovních. Sportovních nikoliv ve smyslu závodních, ale ve smyslu prostě se hýbat. Já si myslím, že spousta lidí se zbytečně upíná ke koloběžce takzvaně trekingové, mají pocit že s ní budou brázdit terén a že proto musí mít koloběžka velká kola, proto musí mít plášť objem aspoň 1,5 palce, proto musí mít pod sebou trochu vzduchu, musí pružit a musí být dostatečně vysoká. Moje zkušenosti tomu ovšem neodpovídají.
Myslím si, že i ti, kteří se na koloběžku dostali z důvodů přepravních tj. začali na koloběžce s malými koly, aby se jim krásně vešla do tramvaje, aby se jim krásně vešla do auta, aby se s ní dobře cestovalo, aby nepřekážela na chodnících a pěkně se s ní šidilo po městě, případně začali koloběžkou, která je sice už s lepšími koly, většími 16ti palcovými, dobře jezdící, ale skládací, aby se vešla do tramvají a autobusů, tak i tihle lidé se dostanou k tomu, že když je koloběžka opravdu chytne, tak na ní začnou jezdit výlety. Jen tak.
Obě dvě skupiny, ti, co sportovali hned a ti, co sportují posléze a chtějí se vozit, tak obě tyhle skupiny často končí tím, že hltají nekonečné kilometry asfaltu.
Přestože původní myšlenka byla: budu s tím jezdit po lese.
Důvodem je, že ten les většinou není úplně blízko a nějak se do něj musíme dostat a druhým důvodem je, že aspoň v našem prostředí v okolí Prahy ono už těch lesů zase tolik není. Typická cesta tedy je skutečně asfaltová ať už pěkná nová hladká nebo trošku horší spravovaný.
Co si na tohle sportovní ježdění pořídit?
Co je ta správná koloběžka? Jakmile skončím u hltání asfaltu, jezdím po asfaltu, pak samozřejmě ta nejlepší nejrychlejší záležitost je lehounký rychlý silniční kolo s tenkým pláštěm nahuštěným úplně natvrdo a letícím po asfaltu úplně sám.
No jo jenomže typická o něco lepší koloběžka, taková ta já nechci říct začátečnická, protože to tak není, začátečnická koloběžka je levná, je pod 5000,- Kč a řadu lidí dokáže odradit od koloběžení. Myslím takovou tu sortu koloběžek kolem deseti tisíc. Ta je zhusta stavěná kolem trekingové výzbroje protože les a protože nezpevněné cesty.
Protože chci na tom jezdit trekingově, protože moje silniční jízdní kolo bylo vždycky špatně a potřebuju pod sebou trošku objemu, aby …, protože moje jízdní kolo, protože kolo! Jenže na koloběžce je to jinak.
Tak jako se nevyrábějí odpružené lyže, protože na lyžích člověk stojí a pruží v kolenou a odpružení nepotřebuje, nedává se do bot odpružení, aby jezdec byl oddělen od nerovností, tak je to i na koloběžce.
Zatímco na kole, odkud pochází ta začátečnická touha mít větší objem penumatik pod sebou, aby mě oddělil od špatné cesty, protože na kole sedím a jsem spojen s cestou a s jejími dírami a výmoly zadkem skrz rám kola a pokud si nestoupnu do pedálů, tak prosednu úplně cokoliv, co potkám, tak na koloběžce tohle neplatí, na koloběžce jsem jako na lyžích, stojím v propružených kolenou a leccos odpružím a vydržím. Koloběžka nepotřebuje zdaleka tolik objemu v pneumatikách.
V Mibu postavili koloběžku kolem silničních kol. Když na běžné koloběžce 10ti tisícové, na Malaga od Mibo, Tour od Kostky, Urban od Crussis nebo na jakýkoliv jiný koloběžce se rozhodnete, že chcete lepší kola, rychlejší, tj. chcete vyměnit ty, co na ní jsou s bachratými papučemi 1,5 palce za něco silničního tzn. 28-mičky pláště, míněno 28 mm pláště, natvrdo nahuštěný, pěkný, rychlý kola, tak to nejde, protože tu koloběžku dostanete příliš nízko od silnice a začnete s ní drhnout.
V Mibo šli obráceně a postavili koloběžku kolem silničních kol. Pohráli si geometrií, použili přední silniční kolo s 28mi milimetrovým pláštěm, vzadu experimentovali a zjistili, že když menšímu zadnímu kolu 20 palců (které má tendenci trošku ustřelovat), když mu pomůžete a zvětšíte lehce plášť, ono dostane větší kontaktní plochu, maličko zpomalí, ale potlačí se tím schopnost ustřelovat. Dospěli ke kombinaci větší zadní 32, 38 mm, menší přední 28mm, obě rychlý silniční. Použili pláště Vredestein, silniční, holandské, závodní pláště s takzvaným negativním vzorkem. Kolo se chová jako hladký slick, krásně jede za sucha a nepřekáží a netvoří odpor žádné špuntíky a na mokru odvádí vodu drážkami stejný systém, jako se používá u aut. A celé to dobře jezdí.
Postavili koloběžku, která je kratší než její dosavadní sourozenci v Mibu, lehčí a velmi pěkně vyladěná a zároveň uzpůsobená pro menší postavy. Miba jsou obvykle veliká – Malaga je vysoká veliká koloběžka a Gétéčko může být také vysoké, ale je kratší. Mě ovšem, přestože mám 186cm, velice dobře sedne taky.
Co je podstatného na tom, když postavíte koloběžku kolem silničních kol? Obvykle to znamená, že optimalizujete i zbytek koloběžky na ta silniční kola. Uděláte nízkou silniční vidlici a osadíte ji silničními brzdami.
Touhle cestou se v Mibu nevydali a udělali velice pěknou věc: Vidlice, přední i zadní a i brzdy jsou uzpůsobeny na to, aby ta rychlá silniční kola (kdybyste přeci jen chtěli jezdit terén) šla lehce přezout na větší objem. Do vidlice se vejdou pláště 2 a dokonce 2,25 palce. I v té velikosti 28 palců tj. silniční a trekingové velikosti se dají pořídit 1,5 nebo dvojky pláště se vzorkem a protože ta koloběžka má prostor pro takhle velký plášť ve vidlici, tak není problém ji snadno přezout.
Výsledkem je, že se jim podařil velmi pěkný kousek, chce se mi říct svatý grál koloběhu, ale to je samozřejmě blbost. Podařila se jim hezká věc: Na jednom rámu, univerzálním rámu, lze postavit koloběžku, která je rychlá pěkná silnička a zároveň pohodlná trekovka s objemem. Tohle je vlastnost, která zato stojí i kdyby nebylo dalších blbinek, které si v mibo pro GéTéčko připravili.
S Mibo GT nezačínám na velkým objemu pláště, ale začínám na malém rychlém a když bych chtěl jezdit krosy po lese, tak to neznamená, že budu muset kvůli brzdám měnit vidlici, dávat podložky nebo nástavce a další věci, abych se dostal na rozumnou výšku atd. Atd. Jenom přehodím pláště, což zvládne skoro každý.
Fotky z jízd tady: Fotogalerie Mibo GT
Další informace tady: Koloběžka Mibo GT Gran Turismo
Koupit lze tady: Mibo GT Gran Turismo